Bloeddruk meten: voor wie is een bloeddrukmeter belangrijk?

Span je je lichaam in door middel van intensief sporten of ben je gestrest vanwege een belangrijk project? Deze zaken zijn allemaal terug te zien in onze bloeddruk, wat letterlijk de druk op onze bloedvaten aangeeft. Deze druk is noodzakelijk voor het rondpompen van bloed naar de organen en spieren, zodat deze onderdelen van het lichaam voldoende zuurstof toegediend krijgen om te functioneren.

Wanneer je constant een te hoge bloeddruk hebt, kunnen je bloedvaten beschadigen. Hier merk je meestal zelf niet zoveel van, maar na verloop van tijd kun je kans krijgen op aandoeningen als een beroerte, hartfalen en een hartinfarct. Daarom is het voor sommige mensen, en zeker vanaf je 40e levensjaar, goed om je bloeddruk regelmatig te meten. Dit kun je thuis doen met behulp van een aantal simpele stappen. Hoe gaat het meten van je bloeddruk in zijn werking en hoe kun je zelf je bloeddruk laten dalen?

Wat is een gezonde bloeddruk?

Het constant houden van je bloeddruk rond een waarde van 120 over 80 is belangrijk voor de gezonde werking van je hart en het voorkomen van aandoeningen hieraan. Net zoals jij niet overbelast kan raken, is je hart hier ook gevoelig voor. 120 geeft hierbij de bovendruk aan, wat de druk is tijdens het samentrekken van het hart, en 80 gaat over de onderdruk, wat de druk is van het hart tijdens de rust.

Hoe kun je zelf je bloeddruk meten?

Om je eigen bloeddruk te meten, moet je vijf opeenvolgende stappen aanhouden en heb je een bloeddrukband nodig.

  1. Ontspan voor je gaat meten

Een halfuur voor de meting is het belangrijk niet te gaan roken, koffie te drinken en je heel erg in te spannen. Ook moet je minimaal vijf minuten van tevoren even rustig zitten en niet meer lopen.

  1. De bloeddrukband omdoen

De bloeddrukband kun je het beste om de arm plaatsen die je het minst gebruikt, zoals veel mensen rechtshandig zijn en het daarom om de linkerarm kunnen doen. Ontbloot hierbij je bovenarm en zorg dat er een beetje ruimte zit tussen de band en je arm. De vuistregel hierbij is dat je duim ertussen moet passen. Het snoertje dat bevestigd is aan de band zit aan de binnenkant van de elleboog. Plaats de bloeddrukband ter hoogte van je hart, wat ongeveer twee centimeter boven je elleboog is.

  1. Neem de juiste houding aan

Dit omvat dat je op een stoel zit tijdens de meting, je rechtop tegen de leuning van deze stoel aanzit en beide voeten op de grond staan. De arm waaraan je je bloeddruk meet, mag ontspannen op een leuning of tafel liggen.

  1. De meting uitvoeren

Druk vervolgens op de startknop, waarbij de meting vanzelf zal starten en stoppen. Voorkom ook dat je praat tijdens het meten, aangezien dit de resultaten kan beïnvloeden. Neem na de meting één minuutje rust en herhaal het proces dan. Er zijn ook bloeddrukmeters die zo’n herhaling automatisch starten.

  1. Bekijk de resultaten

Als laatste is het goed om de waardes van de test te bewaren om ze te vergelijken met latere of juist eerdere testen. Ook kun je ze bij een structurele verhoging meenemen naar de huisarts om om advies te vragen. De meeste bloeddrukmeters zijn tevens voorzien van een geheugenfunctie, waardoor je ze later nog kunt bekijken. Een bloeddruk die structureel boven de 135 over 85 ligt, is bijvoorbeeld al een reden om de huisarts te bezoeken.

Hoe vaak moet je je bloeddruk meten?

Als je jong bent, genoeg aan beweging doet en gezond eet, is het meten van je bloeddruk niet echt noodzakelijk. Wanneer je 40 jaar of ouder bent, wordt het meten van je bloeddruk wel interessant. Doe dit dan sowieso één keer per jaar. Naarmate je ouder wordt, zal je bloeddruk ook steeds hoger worden, waarmee rekening gehouden kan worden.

Tips om zelf je bloeddruk te verlagen

Om een gezonde bloeddruk te verkrijgen en behouden, kun je de volgende tips opvolgen:

  • Eet gezond en verlaag je bloeddruk door het hebben van een gezond gewicht, val af als het nodig is. Vervang bijvoorbeeld verzadigd door onverzadigd vet.
  • Beperk het binnenkrijgen van zout tot maximaal zes gram per dag door verse groenten en kruiden te gebruiken.
  • Beweeg iedere dag minstens een half uur op een hoog tempo. Dit werkt ontspannend en positief voor je bloeddruk. Kies hierbij een sport die bij je past en je met plezier beoefent.
  • Roken is ook erg schadelijk voor je bloedvaten en je hart, doordat nicotine de hartslag en bloeddruk verhoogt. Stop daarom met roken.